Топ-10 правил онлайн-етикету, яких обов’язково треба дотримуватися

У онлайн-спілкуванні також є певні правила.

Онлайн-комунікація, яка дедалі частіше замінює нам живу, вимагає окремого етичного кодексу. Ми склали 10 головних правил спілкування в онлайні, які має знати кожна людина, інформує Ukr.Media.

Особисті кордони — перш за все

Спілкування у мережі, так само, як і в офлайні, має бути засноване на взаємній повазі. Тому перед тим як почати бесіду з новим знайомим, обговоріть: де (у месенджерах або у пошті?), у якому форматі (чи можна використовувати гіфки або голосові повідомлення?) і у який час вам зручніше вести діалог. Є і загальні правила: не писати, і, тим більше, не дзвонити, пізно вночі або рано вранці, а якщо це діловий контакт, то і у неробочий час.

Порушити встановлені рамки можна в екстрених ситуаціях, коли треба повідомити інформацію тут і зараз. У такому разі вибачтеся і поясніть, чому раптом написали у WhatsApp замість звичного мейла або потурбували колегу о десятій вечора.

Голосові повідомлення — тільки за згодою

Навколо голосових повідомлень досі ведуться дискусії. Противники вважають, що це нетактовний формат: у людини не завжди є можливість прослухати і записати аудіо у відповідь. Прихильники впевнені: це гарна альтернатива дзвінкам і листам — можна відповісти, коли зручно, і повідомити багато інформації у короткий термін.

Ми радимо користуватися спірною функцією тільки за попередньою домовленістю зі співрозмовником. Або у разі, якщо потрібно швидко щось повідомити, а написати ви не можете (наприклад, за кермом) — тоді обов'язково вибачтеся і поясніть ситуацію. Голосові повідомлення — табу у групових чатах і перших листах незнайомцям.

Напишіть перед дзвінком

У часи месенджерів і соцмереж телефонний дзвінок без попередження сприймається як раптовий візит гостей: у кращому випадку — з розгубленістю. Тому перед тим як набрати номер друга або колеги, напишіть йому: позначте тему та приблизну тривалість дзвінка, і уточніть, коли зручно поспілкуватися. Привід дуже терміновий? Вибачтеся на початку розмови і поясніть, чому саме він такий.

Якщо на тому кінці не відповідають, не будьте надокучливими, багато пропущених викликів можуть налякати і потурбувати співрозмовника. Краще почекайте перед повторним дзвінком годину-другу, в екстреному випадку — напишіть смс.

Ніяких ґаджетів у офлайні!

Так, усі ми знаємо: сидіти на зустрічі з живою людиною, дивлячись у смартфон, неввічливо. Але за звичкою продовжуємо перевіряти повідомлення навіть на ділових переговорах. Тим часом на бізнес-зустрічі ґаджети краще взагалі прибрати у сумку, вимкнувши сповіщення. У крайньому випадку — покласти на стіл екраном вниз. Якщо телефон необхідний для справи? Наприклад, ви робите нотатки під час розмови або чекаєте на важливий дзвінок — повідомте про це. Інакше у співрозмовника виникне враження, що вам нудно.

Розділяйте і володарюйте

Коли більша частина комунікації відбувається у мережі, складно відокремити особисте від робочого. Це може призвести до вигоряння і стресу, адже нашій психіці необхідно перемикатися між формальним і неформальним спілкуванням.

Тому визначтеся, які майданчики використовуватимете у роботі, а які для листування з близькими. Наприклад, у Facebook і WhatsApp ви обговорюєте термінові питання з колегами, а у телеграмі надсилаєте друзям меми і котиків.

Слідкуйте за помилками та інтонацією

Орфографічні помилки говорять про нешанобливе ставлення до співрозмовників або підписників. Якщо не знаєте, як правильно написати слово, перевірте у інтернеті або у словнику. Особливо неповагу видають помилки: правила ви могли і не знати, але друкарську помилку під час перечитування точно виявили б. Тому кілька разів пройдіться по тексту перед відправкою або публікацією.

Ще один принципово важливий момент — інтонація. Під час листування співрозмовник не може "прочитати" наші емоції за мімікою, позою або голосом. Тому потрібно бути особливо обережними з тоном листа. Перечитуйте, пом'якшуйте формулювання, не пишіть з ввімкненим капслоком і з великою кількістю знаків оклику. А ще дотримуйтесь стандартного етикету: завжди відрекомендовуйтесь новим знайомим, Дякуйте і ввічливо прощайтеся.

Спаму ні!

Короткий лист, у якому ви дуже чітко сформулювали свої думки — повага до співрозмовника. Намагайтеся висловити зміст у першому листі, а не розбивайте його на дрібні повідомлення-фрази — це нервує. Якщо у вас кілька питань, можна розділити їх проміжками. Особливо важливо застосовувати це правило у групових чатах. Також краще там не засмічувати ефір листами, що не стосуються теми бесіди, гіфками, картинками та іншою лірикою. А якщо питання стосується тільки двох, краще обговорити його в індивідуальному листуванні.

Пам'ятайте про авторське право

Якщо ви знайшли у мережі класну картинку або пост і хочете викласти на свою сторінку, пам'ятайте, це чийсь авторський твір. Не знаєте, хто сфотографував кумедного опосума або написав повчальну розповідь про кохання? Вкажіть хоча б джерело, звідки взяли інформацію.

Діти теж люди

Блоги щасливих мам і знімки малюків у особистих акаунтах користуються надпопулярністю. Але ці рожеві немовлята колись виростуть і побачать, що батьки без дозволу показували усім інтимні моменти їхнього життя. І можуть поставитися до цього зовсім не з розчуленням або вдячністю. Не закликаємо приховувати улюблених малят, але пам'ятайте: через кілька років ваша дитина буде дивитися на свої фото очима усвідомленої людини. І поважайте її приватність та особисті межі (які є у нас від народження).

Не переходьте на особистості

Це стосується запеклих дискусій, які розгортаються у коментарях до популярних постів. У запалі офлайн-суперечок ми рідко вказуємо опоненту на його зовнішні вади, розумові якості або соціальний статус — адже це груба образа. Тоді чому ж робимо це в Інтернеті? Навіть у розпал емоційної суперечки у соцмережах, важливо пам'ятати: з того боку від екрана — живі люди, і намагатися вести дискусію конструктивно.

Джерело